Batıbeton beton yolları öneriyor

Cari Açığı Azaltacak Çözümlerden Biri Beton Yollar


atı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal alternatif yollara göre iki kat daha uzun ömürlü, her türlü mevsim şartında dayanıklı, tamamen yerli kaynaklarla üretilen ve maliyeti düşük beton yolların ülke ekonomisine sağlayacağı faydalar hakkında konuştu. 

Beton yolların ömrü 50 yıla kadar çıkıyor
Sektörde 30. yılını geride bırakırken 23 hazır beton tesisinde toplam 3.5 milyon m3 hazır beton üretimi gerçekleştirdiklerini belirten Batı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal, yüksek performanslı ve uzun ömürlü beton yollarla ilgili şunları söyledi: 
“Yol yapımında beton kullanımı 100 yılı aşkın bir geçmişe dayanıyor. Ancak beton yollardan ülkemizde henüz yeterince yararlanılmıyor. Oysaki dünyanın gelişmiş ülkelerinde beton yollar tüm yollar içinde önemli bir paya sahip. Örnek vermek gerekirse Avusturya’da otoyolların yaklaşık yüzde 75’i, Belçika’da otoyolların yaklaşık yarısı ve Almanya’da ise otoyolların yüzde 25’ini beton yollar oluşturuyor. Türkiye’de ise Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) sorumluluğunda bulunan 66 bin km yolun sadece 5,5 km’si beton yoldur.” 

Beton yollara ilişkin hesaplanan ilk yapım maliyetinin asfalta kıyasla yüksek olduğu ve ancak yaşam boyu analizi yapıldığında ekonomik olduğu algısının eskisi kadar geçerliliğinin kalmadığına dikkat çeken Ünal: “Bu algının en büyük nedenlerinden biri ülkemizde çok fazla kullanılmadığından dolayı beton yolların ilk yapım maliyetlerinin yaklaşık yüzde 21 daha fazla olarak yanlış hesaplanmasıdır. Alternatif yollar içinse bu oran yanlışlık payı çok daha az olarak birbirine çok yakındır. 

Elde edilen veriler neticesinde beton yolun ilk yapım maliyeti sathi kaplamaya göre yüzde 12 fazla olmasına karşın asfalta kıyasla yüzde 50 daha düşüktür. Buna ek olarak beton yolun her iki kaplama tipine kıyasla çok daha uzun ömürlü olması beton yolu en ekonomik yol yapmaktadır.

Geldiğimiz noktada Temmuz 2016’da 2 milyar 602 milyar dolar olarak açıklanan ülke ekonomisinin en önemli göstergelerinden biri olan cari açığın azalmasına katkı sağlayacak başlıca çözümlerden birinin beton yollar olduğuna inanıyoruz” dedi.
Beton yolların hem yapımı hem de dayanıklılığı göz önüne alındığında, hizmet süresi boyunca toplam maliyetinin alternatif yollara göre daha düşük olduğunu vurgulayan Ünal: “Yoğun kullanım nedeniyle yolların bakım ve onarım ihtiyacı artırıyor. Beton yollar alternatif yollara göre çok daha yüksek dayanıma ve taşıma kapasitesine sahip, sürdürülebilir bir çözüm. Alternatif yolların bakımı ortalama 3. yıldan sonra yapılırken; tüm mevsim şartlarında ve ağır trafik yük altında bile beton yollar 15. yıldan sonra bakım-onarıma ihtiyaç duymaya başlıyor. Üstelik alternatif yollara 5 yılda yolun yapım maliyeti kadar bakım-onarım harcaması yapılıyor. En fazla 20 yıllık ömrü olan alternatif yolların yanında beton yolların hizmet süreleri 50 yıla kadar çıkabiliyor. Neticede beton yolların ömürleri alternatif yolların birkaç katı fazla oluyor” dedi.


Beton yollar ülkemizin kaynaklarıyla yapılıyor
Beton yol yapımının ülkenin kaynaklarını kullanmada da rol sahibi olduğunu sözlerine ekleyen Ünal: “Uzun ömürlü olması ve mali avantajlarının yanı sıra bir diğer önemli konu da beton yolu tercih ettiğimizde, çimento üretiminde üst sıralarda bulunan Türkiye’nin öz kaynaklarından faydalanabilmemizdir. Asfalt yolların hammaddesi ise petrol ürünüdür, petrolü ancak başka ülkelerden temin edebiliyoruz” diye konuştu.
Türkiye’de karayolu taşımacılığının yaygın olduğuna, bu nedenle yolların kalitesinin ve dayanıklılığının öneminin arttığına değinen Ünal konuşmasına şöyle devam etti: “Türkiye’de yük taşımacılığı bakımından denizyolu ve demiryollarının payı diğer ülkelere kıyasla düşük seviyelerdedir. Yük taşımacılığının yüzde 92’sinin, yolcu taşımacılığının ise yüzde 95’inin karayollarında gerçekleştiğini biliyoruz. Bu doğrultuda beton yol kullanımı bireylere, kurumlara ve ülke ekonomisine çok yönlü getiriler sağlayacaktır.” 


Asıl üzerinde durulması gereken beton yolun tanıtımı
Ünal, Türkiye’de beton yolun yaygınlaşmasına engel yaratan faktörlerin başında alternatif yol yapımı alışkanlığının ve geçmişte beton yol yapım tekniğinin çok iyi bilinmemesinin geldiğine dikkat çekti ve ekledi: “Beton yolların yapım maliyeti geçmişte alternatiflerine göre yüksekti fakat zaman içerisinde dünyada da yapım tekniğinin gelişmesiyle maliyetler düştü, fakat yine de pahalı algısı yıkılmadı. Bunun arkasındaki temel neden tanıtımdaki eksikliktir. Dolayısıyla bugün asıl üzerinde durulması gereken beton yolun tanıtımıdır.” 

Beton yolların avantajları

•    Yüksek dayanma ve taşıma kapasitesine sahip olması 
•    En az 30-40 yıllık uzun servis ömrü 
•    Daha az bakım ve onarım istemesi 
•    Yerli üretim
•    Çevresel avantajlar
•    Temel ve alt temele ihtiyaç duymaması 
•    Yakıt tasarrufu 
•    Açık rengi ile aydınlatmada enerji tasarrufu 
•    Islak yolda kızaklama süresinin etkisinin azaltması daha kısa olması.


Batı Anadolu Grubu 
1966 yılında Batı Anadolu Çimento Sanayii olarak temelleri atılan “Batı Anadolu Grubu” bugün Türkiye’nin öncü holdinglerinden biri konumuna sahip. Batı Anadolu Grubu’nun şirketleri arasında Çimento endüstrisinin güçlü şirketlerinden BATIÇİM ve BATISÖKE, enerji üretimi ve perakende satışı alanında faaliyet gösteren BATIENERJİ; hazır beton tesisleri bulunan BATIBETON, liman işletmeciliği ve lojistik alanında BATILİMAN ve uçucu külün endüstriyel alanlarda hammadde olarak kullanımını sağlayan Ash Plus bulunuyor.




Nursel Öztürk Bakırcı

 

banner380

İlgili Galeriler
banner379
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.