Dünya Kalp Günün'de...

29 Eylül Dünya Kalp Günü dolayısıyla Halk Sağlığı Müdürü Dr.Emin Arslan açıklamada bulundu...

Dünya Kalp Günün'de...

      

Kalp damar hastalıkları, dünyadaki ölümlerin birinci derecede nedenidir. Günümüzde dünya nüfusunun %25’i kalp damar hastalıklarından etkilenmektedir. Ülkemizde de önemli bir sorun olan kalp damar hastalıklarının görülme durumu 50 yaş üstündeki yetişkinlerde %12-15 arasında değişmektedir. 

Koroner kalp hastalığının en önemli belirtisi kolesteroldur. Türkiye'de yaklaşık 10 milyon kişinin kötü kolesterol (LDL) oranı yüksektir. Kanda kolesterol düzeyini etkileyen birçok faktör vardır. Bunlardan bazılarını kontrol edebilir, bazılarını ise edemeyiz. Kontrol edemeyeceğimiz faktörler kalıtım, cinsiyet ve yaşımızdır. Kontrol edebileceğimiz faktörler ise beslenme tarzımız, kilomuz ve aktivitelerimizdir.
     
Kolesterolü en çok yükselten şey doymuş yağlardır. Trans yağlar ve hayvansal kaynaklı besinler de (tereyağı, yağlı et, tam yağlı peynir gibi) kolesterolü yükseltir. Fazla kilolu olmak kötü kolesterolü artırır, iyi kolesterolü azaltır ve toplam kolesterolü yükseltir. Düzenli egzersiz yapmazsanız kilo alabilirsiniz. Yağlanmaya bağlı olarak kötü kolesterolünüz artabilir. Düzenli egzersiz iyi kolesterolünüzü yükseltmenize yardımcı olabilir.
     
Kalp ve Damar Sağlığı, genetik özelliklerin yanı sıra beslenme ve yaşam tarzı ile doğrudan ilgilidir. Kalp ve Damar Sağlığını olumsuz etkileyen başlıca unsurlar; sağlıksız beslenme, yetersiz fiziksel aktivite, tütün kullanımı ve alkol kullanımıdır.

Kalp hastalıklarından korunmak için ;
-Beslenmenizde tuz, şeker ve yağı azaltın.
-Posa tüketiminizi artırın.
-Daha fazla meyve ve sebze tüketin. 
-İdeal vücut ağırlığınızı koruyun, şişmansanız ideal ağırlığınıza ulaşın. 
-Fiziksel aktivitenizi artırın. Günlük 30 dakikalık orta şiddette egzersiz (yürüyüş, yüzme, hafif koşular vb.) kalp sağlığınızı korumada önemlidir.
-Eğer kan basıncınız yüksek ise (hipertansiyon), kan basıncınızı kontrol altına alın. 
-tütün ve tütün ürünleri kullanmayın. 
-Alkol tüketiminden kaçının.
-Kardiyovasküler riskinizi öğrenin. Kilolu veya obez olup olmadığınızı, kan basıncınızı,kan şekerinizi ve kan lipidlerinizi öğrenin.
-Stresli bir yaşam, kalp hastalıklarına zemin hazırlar. Stresle baş etme yöntemleri öğrenilmelidir.
 Dr.Emin ARSLAN
Kilis Halk Sağlığı Müdürü


Güncelleme Tarihi: 30 Eylül 2014, 09:07
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner566

banner554

banner558

banner569

banner141

banner557

banner560

banner568